ویجر1 در پنجم سپتامبر 1977 و خواهر این فضاپیما، ویجر2 یک ماه پیش از این تاریخ، یعنی در 20 آگوست همان سال به فضا پرتاب شدند. نهایی‌ترین هدف ناسا از پرتاب این دو فضاپیما مطالعه بر روی سیاره‌های دور دستی مانند مشتری، زحل، اورانوس و نپتون بود؛ ماموریتی که در سال 1989 یعنی 12 سال پس از تاریخ پرتاب به پایان رسید.

 

پس از آن این دو فضاپیما راهی خارج سامانه خورشیدی شدند و تاکنون این دو فضاپیما به پشتوانه بسته‌های سوختی رادیواکتیو توانسته‌اند به فعالیت خود و ارسال اطلاعات به زمین ادامه دهند. فاصله بسیار طولانی این فضاپیما تا زمین به این معنی است که از زمان ارسال یک پیام رادیویی تا دریافت آن در زمین 16 ساعت زمان سپری خواهد شد.

 

فضاپیمای ویجر۱ منظومه شمسی را ترک کرده است. به گفته دانشمندان فضاپیمای ویجر ۱ حدود یک سالی است که منظومه شمسی را ترک کرده و وارد فضای بین ستاره ای شده است. به این ترتیب سفری که ۳۶ سال پیش برای بررسی سیارات گازی منظومه شمسی آغاز شد حالا وارد مرحله تازه ای شده است.

این فضاپیما حاوی صفحه ای طلایی با اطلاعاتی از تمدن زمینی است. محققان ناسا می گویند ویجر۱ اکنون در فضای میان ستارگان و در فاصله ۱۹ میلیارد کیلومتری از خورشید شناور است و تا چهل هزار سال دیگر به هیچ ستاره ای نزدیک نخواهد شد.

ویجر ۱ و تصاویری که از سیارات منظومه شمسی ثبت کرده را مشاهده می کنید، این فضاپیما  منظومه شمسی را به مقصد فضای بین ستاره ای ترک کرده است. ۳۶ سال سفر در فضا عجیب به نظر می رسد. سوخت پلوتونیوم آن این اجازه را می دهد که حداقل تا ۱۰ سال دیگر به کار خود ادامه دهد.

دون گارنت، از محققان ناسا با اشاره به ارتباط رادیویی با ویجر ۱ می گوید: ” برای اولین بار است که صدای میان ستارگان را ضبط کرده ایم.”هدف اولیه این فضاپیما مانند دیگر کاوشگر ناسا که ویجر ۲ نام دارد، مطالعه سیاره های مشتری، زحل، اورانوس و نپتون بود، ماموریتی که در سال ۱۹۸۹ کامل شد. دو ویجر بعد از آن به سمت اعماق فضا تغییر مسیر دادند. وقتی ویجر در سال ۱۹۹۰ با نگاهی به عقب از زمین عکس گرفت، یک نقطه آبی رنگ می دید.

به گفته دانشمندان، ویجر ۱ دورترین و سریع‌ترین فضاپیمای ساخته‌ی دست بشر است این فضاپیما با سرعتی بالغ بر ۱۷ کیلومتر بر ثانیه در حالی که بخشی از تاریخ انسان را در سینه‌ی خود دارد منظومه‌ی شمسی را ترک کرده است.این کاوشگر احتمالا دیگر زمین را نمی بیند اما همچنان با امواج رادیویی با زمین در تماس است، تماسی که دانشمندان انتظار دارند تا ده سال دیگر ادامه یابد.

 

154215



تاريخ : چهار شنبه 27 خرداد 1394برچسب:, | 22:16 | نويسنده : مهسا |

پروانه ها با پای خود مزه را احساس میکنند .

ـ شتر در هنگام تشنگی میتواند ۹۵ لیتر آب را در کمتر از ۳ دقیقه بنوشد .

ـ تعداد افرادی که سالانه از نیش زنبور میمیرند بیشتر از کسانی است که سالانه از نیش مار میمیرند.

ـ وزن اسکلت انسان بالغ ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم است .

ـ اولین اتوموبیل را مظفرالدین شاه قاجار وارد ایران کرد .

ـ اولین آدامس را جان کورتیس در سال ۱۲۲۷ شمسی ساخت .

ـ تنها قسمت بدن که خون ندارد قرنیة چشم است .

ـ با ۳۰ گرم طلا میتوان نخی به طول ۸۱ کیلومتر درست کرد .

ـ سومریها در قرن چهارم قبل از میلاد خط را اختراع کردند .



تاريخ : چهار شنبه 27 خرداد 1394برچسب:دانستنیها،دانش 20،مجله ی دانستنیها, | 22:12 | نويسنده : مهسا |